Vă aducem la cunoștință că pentru o navigare cat mai ușoară acest site utilizează fișiere de tip cookie. De asemenea, am actualizat politica site-ului pentru a ne conforma cu Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea, vă rugăm să citiți și să înțelegeți conținutul Politicii de Utilizare a Cookies și Politicii de Prelucrare a Datelor.

Prin continuarea navigării pe site confirmați acceptarea politicii de utilizare a cookies si a politicii de prelucrare a datelor.

Sunt de acord

Mai mult
Meniu
Autentificare
Monitorul Oficial Local
Formulare
Accesibilitate
Contact

Şcoala Tupilati in anii regimului comunist 1948-1989

învatatorii Mihai Cozma şi Popa Marin vor continua sa functioneze şi în anii comunismului. Pentru perioada 1950-1960 am dispus de putine informatii documentare (n-a existat registrul de inspectii). în aceasta perioada s-a reuşit cuprinderea la cursuri a tuturor copiilor de vârsta scolara. Procentul de promovare a elevilor a fost de peste 90%. Localul de Şcoala era corespunzator deşi se foloseste numai o sala de clasa cealalta Şcoala fiind afectata caminului cultural. Dupa 1960 registrul de inspectie al scolii şi dosarele statistice ne-au oferit multe date despre activitatea cadrelor didactice de la aceasta unitate scolara. Aflam din procesul verbal din 20.04.1960 încheiat de seful Sectiei de învatamânt de la Raionul Bârlad, ca erau scolarizati elevii dupa cum urmeaza: clasa I-19,a II-a 21,a III-a 16,a IV-a 17, total 73 înscrişi şi 70 prezenti, nefiind elevi nescolarizati. Se mai precizeaza ca în curtea scolii este o cladire (fosta locuinta a directorului scolii) nereparata din timpul razboiului, se mai fac remarci pozitive asupra activitatii învatatorului calificat Craciun Enache care este stapân pe metodica rezolvarii problemelor, elevii rezolvând cu usurinta probleme legate de sistemul metric, la fel şi cunostintele elevilor la clasa a IV-a la gramatica cunostintele sunt temeinice. şi în mai 1961 învatatorul Craciun Enache continua sa faca o buna impresie inspectorului scolar mai ales ca din cele 5 cadre care functionau la aceasta Şcoala numai învatatorul mai sus mentionat era prezent la Şcoala. Elevii din clasa a III-a unde preda au lectura constienta, corecta şi expresiva, copiii pot povesti cu usurinta cele citite, şi la aritmetica elevii sunt bine pregatiti. Pentru învatatorul Popa Marin, care a fost şi director între anii 1952-1963, procesele verbale încheiate de inspectori nu i-au fost favorabile în mod constant, asa cum a fost apreciat numai cu calificativul "Bine" înainte de instaurarea comunismului. La aceasta școala în 1963 s-a generalizat învatamântul de 7 clase, iar cel de 8 în 1965. Ca şi celelalte scoli din mediul rural mai îndepartate de oras, Şcoala Tupilati la învatamântul din ciclul 2 (V-VIII) nu a beneficiat de cadre calificate, abia de la 15 septembrie 1966 a fost repartizat primul cadru didactic calificat, Marin Ruxandra, prof. biologie care va indeplini şi functia de director pâna în 1969 când se va transfera prin concurs la o școala din Galati. La aceasta școala vor frecventa cursurile şi elevii din satul Posta Elan, comuna Vutcani. Unii parinti din acest sat au fost refractari scolii, netrimitându-şi copii la cursuri, astfel în 1962 la clasa a V-a şi a VI-a nu erau cuprinşi 11 elevi din acest sat, caz neintâlnit în tot raionul Bârlad. Nivelul de pregatire al elevilor din ciclul 2 a fost uneori necorespunzator şi din cauza instabilitatii profesorilor necalificati. Cu toate acestea unii dintre ei aveau cunostinte care le-a permis sa respecte continutul stiintific al lectiilor, printre acestia exemplificam: Luca Maria şi Ionascu Didina care predau limba româna şi David Petru care functiona pe catedra de matematica. Un aspect laudabil a fost acela ca în perioada 1962-1967 cel mai mare numar de elevi din istoria scolii au fost admişi la licee. Inspectorul metodist de limba româna Gruia Novac, afirma în procesul verbal din 16 mai 1964, ca tovarasa Luca Maria este o buna profesoara de limba româna, antreneaza majoritatea elevilor la lectie, este vioaie şi are tact pedagogic. Despre ceilalti profesori, în special de matematica, cu exceptia lui David Petru care a functionat numai un an, 1961-1962, se fac remarci negative în procesul verbal din 26.04.1962 consemnându-se ca profesorul care preda corecteaza superficial temele elevilor, afecteaza mai mult timp verificarii în detrimentul predarii. şi în 1965 la o ora de matematica inspectorul gaseste ca profesorul a tinut lectii sub posibilitati, volumul de cunostinte ce trebuie predat la fiecare lectie nu a fost bine relizat şi bine proportionat, foarte multi elevi au uitat ce au învatat în trimestrul anterior, acei din clasa a VII.a cu exceptia a 2-3 elevi nu cunosc notiunea de raport şi teoremele de baza. Rezultate slabe la învatatura la clasele V-VIII gaseste şi inspectorul care a controlat Şcoala în iunie 1968 care a conchis ca nivelul general de cunostinte al elevilor este mult sub nivelul pervederilor programei. Directorii scolilor care au functionat în deceniul 7 şi 8 şi s-au remarcat în privinta asigurarii conditiilor materiale, dotarii cu material didactic, cuprinderii şi mentinerii la cursuri a tuturor copiilor de vârsta scolara, completarea corecta a documentelor scolare, îndrumarea şi controlul activitatii cadrelor didactice au fost: învatatorul Munteanu Nicolae şi profesorii Marin Ruxandra şi Tutulescu Ioan. Iata cum descrierea activitatii lor de catre inspectorii scolari - privind organizarea procesului de învatamânt directorul scolii Munteanu Nicolae îşi întocmeste cu regularitate planuri operative saptamânale are efectuate asistente în care observatiile facute cu aceasta ocazie sunt juste. şi despre directoarea Marin Ruxandra inspectorul consemneaza ca a organizat bine activitatea instructiv educativa din Şcoala şi a îndeplinit planul de asistente la clasa. Cu toate ca tovarasul Tutulecu Ioan este stagiar a reuşit în calitate de director sa cuprinda în sfera de activitate pe care o desfasoara principalele probleme ale scolii, sa urmareasca modul în care cadrele didactice se pregatesc pentru lectii, dar ceea ce îl detaseaza de ceilalti directori care au functionat la aceasta Şcoala a fost preocuparea constanta pentru dotarea scolii cu material didactic suficient la toate obiectele de învatamânt. şi în perioada 1962-1970 cât a mai functionat ca învatator pensionar la o vârsta venerabila de peste 70 de ani, distinsul şi vrednicul dascal Mihai Cozma s-a dovedit în continuare a fi un pedagog şi metodist iscusit obtinând rezultate la clasa, facând o buna impresie inspectorilor scolari şi era un model de urmat pentru generatiile mai tinere de dascali. Un fapt grav s-a petrecut în cursul trimestrului I, în anul scolar 1971-1972, când a izbucnit un conflict între doua cadre necalificate, unul dintre ei fost director şi noua directoare a scolii, ceea ce a daunat porcesului instructiv, atmosferei de lucru din Şcoala şi nivelului de cunostinta al elevilor. Pentru a aplana acest conflict a intervenit Inspectoratul Scolar care a trimis o brigada de control formata din 3 inspectori care au gasit multe nereguli în Şcoala: completarea greşita a documentelor scolare 1969-1971, nivel slab de cunostinte ale elevilor la obiectul matematica, aceeaşi stare de lucru a gasit şi la clasa a VI-a unde 15 elevi din 18 nu au reuşit sa rezolve o problemea deja efectuata. Profesorul de matematica a obtinut la sfârşitul inspectiei calificativul "nesatisfacator", fiind ulterior destituit din învatamânt. începând cu 1973 au fost repartizati profesori calificati la matematica, istorie, geografie, limba româna,biologie, observându-se o ameliorare a situatie la învatatura a elevilor, aspect constatat şi de inspectorii şi metodistii care au vizitat Şcoala. Un exemplu, deşi este singular la aceasta Şcoala, elevul Ciacâru Andrei a obtinut mentiune la olimpiada de matematica faza judeteana 1975. Dupa 1971 a mai functionat la acesta Şcoala învatatoarele calificate Ciobotaru Maria, Vicol Titina şi Mocanu Sanda care au avut o contributie deosebita la imbunatatirea situatiei la învatatura a elevilor claselor I-IV. O nota aparte pentru învatatoarea Cauia Maria (cas. Popa) care în perioada cât a lucrat la aceasta Şcoala între anii 1980-1985 s-a remarcat prin cultura generala, pregatirea de specialitate, metodica, rezultate la clasa, fiind astfel o demna urmasa a invatatorului Mihai Cozma. în perioada 1980-1984 au functionat la aceasta Şcoala numai profesori necalificati ceea ce a condus la obtinearea de rezultate slabe a elevilor la invatatura, fapt constatat şi de brigada Inspectoratului Scolar din decembrie 1980, unde la toate obiectele s-au gasit deficiente în pregatirea cadrelor didactice şi nivelul de cunostinte al elevilor. Scazând cifra de scolarizare la clasele V-VIII elevii de la aceste clase vor urma începând cu 1984 cursurile la Şcoala Găgeşti la o distanta de 7,5 km. şi la clasele I-IV odata cu scaderea numarului de elevi va exista mult timp între 1985-1999 numai un singur post de învatator, ocupate de cele mai multe ori de cadre calificate, însa s-a manifestat o mare instabilitate în rândul lor, functionând pâna acum 14 invatatori ceea ce a determinat ca în clasa a V-a sa vina elevi cu un nivel slab de cunostinte. în 2001 la 15 septembrie s-a dat în folosinta un nou local de Şcoala având centrala termica şi apa curenta. (Fragment preluat din lucrarea "Scurt istoric al învățământului din comuna Găgești" a domnului profesor de istorie şi director coordonator al şcolilor, Ioan Iacomi)